Zásadní omyl začátečníků
Tak, máme web, máme kontaktní formulář a databáze se začíná plnit prvními kontakty. Deset, dvacet, padesát. Hurá rozesílat! Všechno všem. Vždyť přece každý, kdo má zájem o šperky, bude nadšený i z nové kolekce pánských hodinek… Chápete? Ano, z toho, že se jejich kontakt nachází ve vaší databázi, můžete směle vyvodit, že je váš obor činnosti zajímá. Ovšem, to rozhodně nesmí být konečná. Myslete vždy na fakt, že stačí jen jedno kliknutí, aby vám rybka z rybníku zase odplavala.Třídit, třídit a personalizovat – alfa omega úspěchu
Jak jsme již psali v předchozích článcích, základní filosofií úspěšného emailingu musí být dlouhodobá péče o klienta. Jak máte ale o kohokoliv pečovat, pokud nevíte, co mu vlastně „dělá dobře“? Stejně jako každý z nás preferuje jiné jídlo a jinou zábavu, stejně i naši klienti (byť ve stejné databázi) mají různé zájmy a preference. Našim cílem by tedy mělo být nashromáždit dostatečné množství směrodatných informací, abychom mohli konkrétním odběratelům zasílat vždy jen takový obsah, který je pro ně doopravdy relevantní. Ono, řekněte sami, nenaštvala by vás třetí nabídka na zlevněné granule pro psy, pokud máte doma pět koček?Co všechno o vašich odběratelích zjišťovat? Cokoliv, čím více dat nashromáždíte, tím přesněji můžete jednotlivé rozesílky cílit.
Proces efektivního třídění a následné personalizace
Víme proč třídit, vzhůru tedy do toho.1. Třídění kontaktů dle informací ze sběrného formuláře
Proces správného „škatulkování“ začíná hned při prvním kontaktu. Muž / žena, místo bydliště, věk… Právě segmentací dle základních údajů můžete směle začít. Doporučujeme promyslet, o jaká data si zde „potřebujete“ říct, a odhadnout onu správnou míru, kdy vypisování sáhodlouhých dat přestane návštěvníka bavit. Základní pravidlo – buďte střídmí, ale i kapku drzí. Samozřejmě nezapomeňte, aby měl váš návštěvník stále na očích onen důvod-motiv, proč vám svůj kontakt vůbec svěřit.
2. Třídění kontaktů dle využití konkrétního sběrného formuláře
Využijte moderních technologií jako např. Sendio a zajistěte, aby si vaše databáze pamatovala, z jakého konkrétního sběrného formuláře anebo z jaké podstránky vašeho webu k vám daný kontakt doputoval. Vyplnil návštěvník formulář na podstránce se zájezdy k moři, anebo do hor? - pro budoucí rozesílky stěžejní informace.
3. Historie nákupů
Stáhnul si e-book, ale ještě nic nenakoupil? Anebo už pochopil, že vy jste ti praví a zařadil se do kategorie „realizující zákazníci“? Se všemi získanými informacemi pracujte a rozesílku pak vylaďte na míru. Třiďte jak dle fáze nákupního cyklu - váhající odběratele podpořte argumenty či nabídněte radu, realizujícím pak připomeňte servis a možný nákup doplňkového zboží, tak dle zakoupeného produktu, velikosti nákupu či dalších zadaných údajů, které nově znáte z objednávky.
4. Obsah emailů
Mnoho podnikatelů a marketérů žije v přesvědčení, že emailing má sloužit předně k nabízení produktů a reklamě. Obyčejný emailing možná, ale ten úspěšný jde ve svých funkcích a ambicích mnohem dál. Předně ctí pravidlo, že nejdříve s kontakty pracujeme a prodáváme, až „víme víc“. Investice do neprodejního obsahu se předně vrací v zákazníkově důvěře, že má smysl naše zprávy otevírat a číst - protože přinášejí hodnotu, ale sekundárně jím sledujeme ještě další cíle. Pokročilé emailingové systémy umí automaticky vyhodnotit, která témata ten který odběratel čte nejvíce, co se komu konkrétně líbí – a co ne, a dle toho řadit vaše kontakty do zájmových skupin. Pokud ze statistik vašich rozesílek zjistíte, že právě tahle skupina vašich odběratelů miluje témata horské adrenalinové cyklistiky a tuhle druhou zaujaly nejvíce tipy na cyklistické výlety s dětmi, pro další rozesílky získáváte jasná esa do rukávů.
5. Opětovné návraty na váš web
Pokaždé, když na vaši stránku zavítá váš stávající odběratel, profesionální emailingové systémy zbystří. Vzhledem k tomu, že přesně ví, o který konkrétní kontakt jde, nastartuje se proces ukládání nových informací. Co hledal, kam klikal, kam se nejčastěji vracel. Veškerá nově získaná data o jeho chování na webu mohou sloužit k dalšímu předdefinovanému a automatizovanému třídění a následné personalizované rozesílce. Petr si sice před půl rokem stáhnul e-book o vysavačích, ale pokud teď nejvíce času strávil v kategorii svítidel, bude dobré to vědět...
Budoucnost je v automatizaci
Pokud už teď lomíte rukama, jak že máte všechny ty údaje, informace o zájmech a chování vašich odběratelů uhlídat a kontakty efektivně roztřídit, můžete si oddechnout. Profesionální emailingové a remarketingové systémy obstarají drtivou většinu práce za vás. Dokážou pracovat ve dne v noci, jednoduše kdykoliv je váš zákazník online a kontakty efektivně automatizovaně třídit a řadit tak, jak zrovna potřebujete.To nejzajímavější ale stále zůstává na vás. Váš vlastní prostor pro prezentaci sebe, firmy i produktů. Buďte si ale jisti, že s kvalitními technologiemi a jejich efektivním a správným využitím získáváte v email marketingu jedinečné spojence.
Že jste už pochopili, že i neprodejní obsah má svůj smysl, a bude tak potřeba vyšperkovat emaily k dokonalosti? Přečtěte si ještě následující článek 7 tipů, jak sepsat email, který projde SPAM filtry.