Okřídlené úsloví, že čas jsou peníze, platí v rozjezdu podnikání do posledního písmena. „Není čas ztrácet čas“, a proto pokud je možné obstarat efektivní reklamu teď hned, tak nač váhat. Kupujeme si reklamní prostor na billboardech, v tiskovinách, platíme PPC reklamy, proč si tedy rychle a jednoduše nekoupit kontakty pro emailing? Cena 8 000 Kč, počet kontaktů 15 000 ks, za jeden kontakt to máme 53 haléřů. Proč ne. Vzhůru je všechny pěkně nahrát do systému a rozesílat a rozesílat. On se beztak někdo chytí…
Zlatá žíla anebo zajíc v pytli?
Pro začátek opomiňme právní stránku věci a zaměřme se na samotný nákup databáze, respektive na její možnou kvalitu. Obchodník vám s úsměvem na tváři bude tvrdit, že jsou kompletně aktualizované a relevantní přesně pro váš byznys. Vy, plni optimismu a nadšení, už v duchu připravujete texty prvních newsletterů, a tak vás ani nenapadne zauvažovat, zda vám nemaže med kolem úst. Kontakty mohou být léta staré, drtivá většina z nich nefunkčních a často nemají téměř žádnou spojitost s předmětem vašeho podnikání. Kdysi je šikovný marketér nasbíral na webu zabývajícím se dětským zbožím – co na tom, že vy plánujete své zákazníky nadchnout pokročilou zahradní technikou. Že jsou to kontakty na malé a střední firmy a vy prodáváte kancelářské vybavení? Proč ne. Ale věřte, že žijeme v rychlé době, a kdo byl kontaktní osobou před půl rokem, nemusí jí být dnes. Firmy fúzují, mění si jména, domény, manažerky odcházejí na mateřskou a manažeři do jiných firem. Svět se točí, lidé (a jejich role a kontakty) mění.Neznám tě, nezajímáš mě
Pokud jste ale i přes výše zmíněná rizika databázi kontaktů zakoupili a vytváříte první kampaně, bude potřeba vás připravit na další možná úskalí. Vašim zakoupeným kontaktům se totiž v emailových schránkách zčista jasna objeví zpráva od odesilatele, o kterém pravděpodobně nikdy dříve neslyšeli. Nejčastější reakce? „Ježiš, zase nějaký SPAM.“ I při nejlepší možné vůli, kvalitních produktech i obsahu, budou (možná i s trochou optimismu) vypadat vaše statistiky přibližně takto:Počet obeslaných adres: 15 000 ks
Míra doručitelnosti: 75 % -> 11 800 doručených emailů (to zní dobře!)
Míra otevření: 15 % -> 1 687 otevření
Míra prokliku: 2 % -> 34 prokliknutí na váš web
Konverzní poměr 3 % -> 1 realizující zákazník
Přichází tedy logický dotaz - doopravdy ta vstupní investice 8 000 Kč stála za to? Zároveň, pokud budeme uvažovat i skutečnost, že mnoho ze zakoupených kontaktů bude opakovaně vykazovat stav „nedoručitelné“, SPAM filtry začnou vašim rozesílkám automaticky snižovat rating a vaše míra doručitelnosti se bude časem propadat na čísla, která budou mít do uvedených 75 % zatraceně daleko…